blog

Pravilnik o bespilotnim vazduhoplovima stupio na snagu

2 januara, 2016 Napisao: 38 Komentara

Pravilnik o bespilotnim vazduhoplovima objavljen je u službenom glasniku krajem 2015. godine i zvanično je stupio na snagu 1.1.2016. Deo pravilnika koji se odnosi na dozvole operatera, zdravstveno uverenje i sl, stupiće na snagu 1.5.2016.

Nakon što je to urađeno u većini zemalja Evrope, Sjedinjenim Državama i Arapskim Emiratima, Srbija je dobila pravilnik koji uređuje i reguliše let bespilotnih vazduhoplova.

Pravilnik se primenjuje za sve multikoptere (popularno: Dronovi) i druge bespilotne letelice koje su teže od pola kilograma, lete brže od 20m/s, imaju dolet veći od 15 metara, i maksimalnu visinu leta do 10m.

Šta nam donosi pravilnik o bespilotnim vazduhoplovima

Za početak svaki let ćete morati da prijavite Direktoratu civilnog vazduhoplovstva najmanje 5 dana pre leta.

Svi bespilotni vazduhoplovi koji pripadaju kategoriji 2,3 i 4 ili se koriste u privredne svrhe moraju biti upisani u evidenciju Direktorata. (kategorija 1 – obuhvata bespilotne vazduhoplove čija je operativna masa manja od 0,5 kg, sa maksimalnom visinom leta do 50 m, maksimalnom brzinom leta do 30 m/s i maksimalnim doletom do 100 m). S obzirom na to da na sajtu direktorata nije objavljen drugi obrazac, predpostavljamo da je obrazac za prijavu onaj koji je do sada korišćen za upis vazduhoplova. Dakle, biće vam potreban  ZAHTEV ZA UPIS VAZDUHOPLOVA U REGISTAR / EVIDENCIJU CIVILNIH VAZDUHOPLOVA  sa sledećim prilozima:

 Prilozi (original ili overena kopija)

  1. Republička administrativna taksa („Sl.glasnik RS“, br. 70/11)
  2. Podaci iz lične karte (za fizička lica)
  3. Izvod iz APR (za pravna lica)
  4. Rešenje Privrednog suda (ili drugi dokaz o vlasništvu)
  5. Overeno punomoćje
  6. Za upis novoproizvedenog vazduhoplova – potvrda da nije bio upisan u registar
  7. Potvrda o plovidbenosti za izvoz (ili potvrda o plovidbenosti)

 

Svaki operater će morati da ima položen ispit iz predmeta „Vazduhoplovni propisi“

Nećete smeti da letite na manjoj horizontalnoj udaljenosti od 30 metara od ljudi.

Ukoliko letelicu ne koristite u privredne svrhe nećete smeti da poletite u zonama leta 3 i 4 odnosno u naseljenim mestima ili u blizni objekata namenjenih za stanovanje i boravak ljudi.

U potpunosti je zabranjen noćni let bespilotnih letelica.

Najveća dozvoljena visina je 100m a horizontalna udaljenost od operatera je 500m, s tim što letelicu morate držati u svom vidnom polju.

Dok upravljate letelicom sa sobom morate da imate potvrdu o položenom ispitu, zdravstveno uverenje ili važeću vozačku dozvolu, dozvolu direktorata za obavljanje leta i uputstvo za korišćenje letelice.

Pravilnik o bespilotnim vazduhoplovima možete naći na sledećem linku: http://www.cad.gov.rs/docs/regulativa/Pravilnik%20o%20bespilotnim%20vazduhoplovima%20(Sl%20glasnik%20RS,%20broj%20108-15).pdf

preporučujemo

38 komentara

  • eh says:

    Kako da najavim let 5 dana ranije ako snimam spontano okupljanje? Zašto su zabranjeni noćni letovi, šta ako hoću da snimam noćnu panoramu grada? Gde se polaže „ispit iz predmeta vazduhoplovni propisi“, ko to organizuje, koliko to košta, kako izgleda potvrda/dozvola koja se izdaje na osnovu toga itd.?

    Ovo ima smisla u EU i SAD gde su sva ova pitanja rešena, kod nas gde ništa nije rešeno samo ste napravili još veći problem… diletantizam.

    • miroslav says:

      Postovani,

      Pitanja koja ste postavili smo prosledili Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo. Cim dobijemo zvanicni odgovor, on ce biti objavljen na nasem sajtu.

      Sa postovanjem,
      Miroslav Mitic
      rcshop.rs

  • Dragan says:

    Kako da se Quadcopter registruje u slucaju da je sastavljan iz delova, Vidim da trze registarski broj i naziv proizvodjaca itd. Da li je u tom slucaju potrebno da se radi atest, ili sta?

  • Milan says:

    Multicopter, tj. Quad…a tek model aviona iz samogradnje???
    Razumem smisao pravilnika, da se dovede nesto u red, ali pravilnik nema nikakvog smisla niti upotrebnu vrednost.
    Uzmem tablu stiropora, isecem krilo i trup, ubacim neki motorcic, servoe i bateriju i to treba da registrujem???
    Ili ponesem 5 modela na pistu, za svih 5 treba da prijavim let?
    Imam 20tak modela, 10tak iz samogradnje. Koliko ce da me kosta registrovanje, ima li popusta na kolicinu? Ako uopste mogu da ih registrujem.
    Boze, ko li je ovo sastavljao ovo…
    E pa kad ni modelarstvom ne mogu da se bavim vreme je da menjam zemlju…

    • boban says:

      Ko je sastavljao? Neko ko nije u zivotu pomislio da ima zmaja, da napravi avion od papira ili drugog materijala. Neko kome je masta ogranicena, i ko za dron nije cuo pre utakmice. Svako je ovde postavio bar po 2 pitanja koja su na mestu, a nemaju odgovora u pravilniku. Svasta moze da leti, zmaj moze da nosi kameru, automobil na daljinski moze da ponese bombu… Cemu ova lakrdija? Da bi neko mogao da uvozi, a neko ne? Da imaju pravilnik koji ce biti samo na papiru bez ikakve logike, kao i sve u ovoj zemlji. I sto je neko dole naveo, treba ti milion gluposti, uplatnica i papira da vozis igracku po poljani, a u Americi uradis sve online i sve manje kosta. Nemoj samo da neki preleti Bajcetinu.

  • vasa says:

    Da to je potpuno besmisleno, I ono malo zabave nam otimaju , a dzvrdze iz zitoradje Ceca raznatovic Im peva , uzima pare I ne placa ni porez. Hleba I igara.

  • miroslav says:

    Iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva stigli su odgovori na neka od postavljenih pitanja

    odgovre možete pročitati ovde:

    http://rcshop.rs/pravilnik-o-bespilotnim-vazduhoplovima-pojasnjenje/

  • BB king says:

    Deluje mi da je pravilnik donet navrat nanos zbog incidenta sa Albancima na utakmici, a sto se ogleda u sledecem:
    Kako odrediti u kojoj mi je kategoriji dron, uzmite bilo koji Parrot, DJI ili bilo kojeg drugoog prozivodjaca, naime, sve dronove na trzistu nije moguce svrstati ni u jednu kategoriju usled visine leta koja ni kod jednog proizvodjaca nije ogranicena hardverski vec se to radi putem softvera kojim se regulise visina i trasa leta i dometom wifi mreze. Domet je nezavisan od tezine letelice i on se ogranicava po potrebi. Postoji ogranicenje samo baterije koliko moze daleko da putuje da bi se vratio dok mu ne istekne baterija, dakle moze i u svemir ako ima goriva.
    Prosto kako da znam u koju kategoriju da svrstam recimo Parrot Beebop2. Ispunjava sve iz prve kategorije osim visine leta, a u druge kategorije ne moze jer je laksi od 0.5 kg.
    Iskreno se nadam da su ljudi koji su donosili pravilnik imali priliku da bar jednom pogledaju dron uzivo ili ga koriste, sto sudeci po kategorijama u pravilniku ocigledno nije slucaj, nazalost sve se radi ofrlje kao i obicno. Nadam se da ce se ipak u vazdusnom domenu obratiti paznja na ovakve stvari koje ne mogu raditi ljudi zaposleni preko veze, i angazovani po principu „aj napisi neki pravilnik uzmi dnevnice nema veze“ vec osobe koje se ovim bave.

    • Vladan says:

      BB King, svaka čast na komentarima. Prosto mi olakšavaš, ne moram ništa da pišem – sve si rekao i kako treba. Samo, džaba…

      • word says:

        Svaka cast na komentaru! Evo tri godine kasnije citam komentar, nista se nije promenilo, i dalje je pravilnik isti sto dokazuje da je sve odradjeno samo zbog incidenta na gore pomenutoj utakmici. Zanima me ciji je pravilnik kopiran, kao i sve u zakonu sto je samo prepisano iz neke od drzava u kojoj to ima smisla. Mi prepisujemo totalno nepovezane zakone koji su u protivurecnosti jedan sa drugim, ali su zato USKO povezani.

        • AtomMrav says:

          Evo i kraja 2019. i situacija ne promemenja. A upravo sam odgledao kako je u USA odradjeno. Postoji aplikacija u kojoj najavis let i to u zonama za koje je potrebna dozvola. Za sve ostale slobodne zone, letis kad hoces, kolko hoces, samo da postujes FAA pravila. Naravno, treba da si registrovan, osiguranje placas po zelji… A ovde, lakse bi dobio dozvolu za tenka da ga vozam po ulici, nego da dronom letim u prirodi i pravim fotke za svoju dusu.

  • BB king says:

    Za one koji budu citali ove komentare, mali dodatak, da odgovroim samom sebi na pitanje iz prethodnog komentara, Naime napisano je da:

    *Ako određeni bespilotni vazduhoplov u pogledu operativne mase ili neke od performansi
    (visina leta, brzina leta ili dolet) pripada različitim kategorijama bespilotnih
    vazduhoplova, smatra se da pripada višoj kategoriji.

    Mislim da je ipak nekome palo na pamet da postoje i dronovi sa razlicitim performansama ali ova „zakrpa“ za kategorije je stvarno idiotska jer po tome koji to dron spada u kategoriju 1 ili 2? Hajde dajte mi jedan primer. Do 10 metara nije dron onda nego decja igracka. Takav dron se ne prozivodi.
    Gde se mogu videti imena ljudi koji su pisali pravilnik?

  • BB king says:

    Ne mogu da editujem komentar, napravio sam malu gresku, naime nije do 10 metaara priva kategorija nego 50m, ali opet koji je to dron koji leti samo 50 metara, nikad cuo ni video.

  • miroslav says:

    postoji mnogo modela „dronova“ koji zbog hardverskog ograničenja ne mogu da lete dalje od 50 metara, ali su to sve igračke, kao što si i sam primetio. Upravo je to i bio cilj. ne terati ljude da registruju igračke. Što se samog pravilnika tiče on je promenljiv i veoma brzo će određene stvari u njemu biti promenjene. ljudi koji su ga pisali su morali da ga napisu do 1.1 i nisu imali nikakav primer, jer nešto slično još uvek ne postoji nigde u svetu.
    Ovaj pravilnik je uništio avio modelarstvo, i upravo delovi koji se odnose na letelice za hobi i sport će najpre biti promenjen. Ljudi u direktoratu su toga itekako svesni i otvoreni za sve sugestije i predloge, koji će svakako biti razmotreni.
    Diskusije na ovu i slične teme možete pronaći na http://www.rcforum.rs

  • BB king says:

    Miroslave hvala za dodatni info, pogledacu dalje, u principu gledao sam takse za registraciju, prijavu ispita itd.
    Dakle ukratko ako kupim Parrot Beebop2, treba da uradim seldece :

    1. napišem ZAHTEV ZA UPIS BESPILOTNIH VAZDUHOPLOVA U EVIDENCIJU VAZDUHOPLOVA, a za šta mi treba
    2.Dokaz o vlasništvu (carinska deklaracija, overena pismena izjava vlasnika)
    3. Uputstvo proizvođača za korišćenje i održavanje bespilotnih vazduhoplova;
    4. Da napišem izjavu o održavanju da bespilotni vazduhoplov održava u skladu sa uputstvom proizvođača;
    5. Platim polisu osiguranja od odgovornosti prema trećim licima (ako neko ѕna koliko košta neka dopiše);
    6. Da platim taksu (Dokaz o plaćenoj administrativnoj taksi; Račun br. 840-742221843-57 br.odobrenja 97, poziv 50016, primalac: Budžet RS, shvrha: republička administr. taksa, iznos: 2.300,00 din)
    7. da se prijavim ѕa polaganje ispita popunjavanjem obrasca (http://www.cad.gov.rs/docs/letacko/obrasci/DCV-PEL-OB-001%20-%20Prijava%20za%20sticanje%20potvrde%20za%20upravljanje%20bespilotnim%20vazduhoplovima.pdf)
    8. za prijavu ispita mi je potrebno i da platim taksu (Republičke administrativne takse u iznosu od 800,00 dinara na žiro račun: 840-
    742221843-57, model:97, poziv na broj: 50016.)
    9. da priložim kopiju pasoša
    10. da se prijavim ѕa ispit: (Nakon dobijanja rešenja kojim se odobrava polaganje ispita za sticanje potvrde za upravljanje bespilotnim vazduhoplovima, kandidat potvrđuje svoj dolazak u određenom ispitnom roku slanjem obaveštenja na e-mail ispiti@cad.gov.rs , minimalno
    deset dana pre početka ispitnog roka .)
    11. Da položim ispit
    12. Zatim da za svaki pojedinačni let podnesem zahtev za alokaciju vazdušnog prostora jedinici za civilno-vojnu kooordinaciju u okviru Kontrole letenja Srbije i Crne Gore SMATSA doo Beograd. (Ne znam otkud ovde Crna Gora, jesam nešto popustio u međuvremenu, koliko ѕnam CG se otcepila)
    13. Ako recimo snimam u komercijalne svrhe sa dronom onda mi je potrebna i Izjava o osposobljenosti za obavljanje planiranih aktivnosti, koja sadrži: 1) ime/naziv i adresu/sedište operatera; 2) opis planiranih aktivnosti; 3) evidencionu oznaku bespilotnog vazduhoplova; 4) podatke o licu koje upravlja bespilotnim vazduhoplovom; 5) navod da je upoznat sa odredbama ovog pravilnika i da će bespilotni vazduhoplov
    koristiti u skladu sa njima.
    14 I kad se sve ovo završi mogu srećan da snimim 5 minuta čamac na dunavu sa 30 metara visine

    Baš jednostavna procedura. Razumem da je dron opasan zbog vazdušnog saobraćaja, policijski helikopteri itd, ali alo bre ljudi smorili ste sa procedurom, pa deca bi to bolje organizovala. Ceo dan mi je trebao samo da skapiram sve ove korake, a za pola ni ne znam gde se šta i gde predaje.
    Ne daj bože da krenem u proceduru. Pa lakše mi je da neovlašćeno koristim dron i posle platim kaznu realno. Ne znam za te glave što su ustanovile ovu proceduru ali mi mirišu na debele stvine iz komunističkog perioda koji znaju kako da zakomplikuju da bi imali nečim da se bave, a time zadrže i fotelju, da ne pomiljem da im od poreza dajemo i za platu da nas ovako zajebavaju.

    • Alex says:

      Hahahhaah ko da vozis boing 747 a ne komad plastike od pola kile po meni ovi dronovi sto ih kupujemo po prodavnicama su sasvim bezopasni to samo ovde kod nas u nasoj Srbiji procedure procedure papiri za nizasta

  • BB king says:

    Zelim samo da se izvinim svima za malo neprijatan ton kojim zavrsavam svaki komentar, nadam se da cete me razumeti. Nazalost toliko puta sam se nasao u srbiji pred ovakvom birokratijom koja koci svaki progres i vise mi je tesko da ne napljujem sve retarde koji su zauzeli menadzerske pozicije u birokratskoj, politickoj i ostaloj vodecoj aparaturi zemlje.

    Evo kako to rade u USA : https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=84386
    1. prijavis se olajn platis karticom 5 dolara i istog trenutka si registrovao dron. i to je to. cela prodcedura.

    Posle toga se pridrzavas pravila kako se vozi i vozis, a ako napravis neku stetu lepo snosis posledice jer se zna da je tvoj dron. Moze li jednostavnije?

  • miroslav says:

    Osiguranje za letelice koje se koriste u komercijalne svrhe kosta 250e, za one koje se ne koriste u komercijalne svrhe 60e.
    Razumem tvoj revolt, ali smo stavljeni pred svršen čin. Bio je raspisan poziv za javnu raspravu i niko nije učestvovao, ili je učestvovao jako mali broj ljudi. Pre svega nisu učestvovali oni koje ovo najviše pogađa – modelari i oni koji se profesionalno bave snimanjem iz vazduha. Sve reakcije bile su poprilično kasne, kada je pravilnik već stupio na snagu. Sada moramo da čekamo i vidimo kada će da se promeni pravilnik.
    Što se kontrole leta tiče, mislim da Crna Gora nema ni aviaciju ni infrastrukturu za kontrolu, pa za to plaća Srbiji. (bar se nadam da plaća)
    Ovi tvoji komentari su odlični i zamolio bih te da ih prekopiras na forum kako bi posetioci mogli da ih vide. Tema je jako čitana i mislim da će neko ko je upućen sigurno ostaviti neki komentar.

  • BB king says:

    Miroslave, hvala na komentarima, okacio sam deo vezan za proceduru na strani http://www.rcforum.rs/index.php?topic=19.0

    Nazalost forum ne dozvoljava stavljanje eksternih linkova, sto je security iz proslog veka, posebno ako je u pitanju forum pa ako imas kontakt s moderatorima neka to srede na drugi nacin. (to me podseca na loopia hosting koji ne dozvoljva slanje mejla iz forme putem GET metoda jer je to security problem lol) . Security se deco radi drugacije.

    Sto se mene tice, ovim sam za sada odustao od kupovine i koriscenja drona u srbiji, nemam ni zivce ni nameru da se natezem s ovom slobodno receno nenormalnom prodcedurom, ocigledno sam u pogresnoj zemlji, nadam se ne zadugo. Srecno svima posebno ljubiteljima ovog sporta, hobija ili onima koji amaterski ili profesionalno snimaju iz vazduha i svim ljudima koji se bave lepim stvarima.

    • Šone says:

      Hvala ti na komentarima i nemoj se izvinjavati jer je tvoje ogorčenje normalno. Kažu u vidnom polju od najviše 500 metara!? Pa nijedan dron od 50 dolara nema toliki domet. Drugo, nijedan nema GPS da ga kontrolišeš dok lebdi nego dune vetar, on ti furne, ne možeš da ga vratiš jer je daleko od kontrolera i nema ga više i ko zna gde će da padne. Sa Mavicom i tim sofisticiranim dronovima možeš da odeš daleko, daleko, ali imaš ga u vidnom polju – na pola metra, na ekranu tableta! Pa ljudi moji, oni pojma nemaju šta je opasno, a šta ne. To je kao da si pustio Fiću , a zabranio Mercedesa zato što ima mnogo kila i zato što može daleko da ode i zato što može da razvije 200 i zato što ima pojaseve, kamere, senzore, ABS… A ja hoću samo da ga nosim kad idem na planinu, d aga pustim da mi napravi lepe fotke onih mesta na koje ne mogu da odem, gde ne mogu da pridjem, neki klanac, tesnac, vodopad i vrati mi se u pola metra, ne mora ni da ga gledam, jer ga kontroliše GPS. Budi bog s nama . Ko zloupotrebi dron , ko leti iznad komšinice sa bujnim poprsjem, ugrožava privatnost, leti iznad ambasade, policije, aerodrom, kaznite ga i tu se potpuno slažem, ali prijavljivanje leta iznad jezera na planini, iznad svog čamca na Dunavu, pa to je stravično iživljavanje.

      • Zoran says:

        Stvarno mi nisu jasni, hocu u svom dvoristu na selu da letim ili na poljani, prostora koliko hoces, ne moze ZASTO? Pet dana unapred je cista glupost. Te dve stvari treba izbaciti, ne vozimo helikopter… I dozvoliti let vise od 500m ko ima 5.8ghz FPV.
        FAA ce uskoro dozvoliti letove nocu i iznad ljudi, zasto ne bi i mi kad letimo istim dronovima. Pa ne padaju oni sa neba kao kisa. Tako da zabrana letenja u rejonu 3 je isto glupost. Vreme je za izmene zastarelog pravilnika iz 2015.
        Registracija je posebna prica, umesto da odes online platis i upises podatke o dronu i zavrsena stvar, ono procedura budi bog s nama.
        Strasno jeziva smo drzava. Razumem kontrolu i to ali sve zabraniti i zakomplikovati je suludo.

  • zlaja says:

    OVO NEMA SMISLA SVE NA JEDNOM MESTU .svasta ,,nema se ,a uzima se..plaii peri plati miki svi uzimaju pare a nista ne daju..letovi na nekim distancama mestima ogranicena visina leta a egde totalno zabranjena..na dadi limitirana visina do 100m ,,kalemegdab blok..da nepricamo dalje ,,sto znaci da ,,nemoze se leteti..sa fabrickim dronovima naprimer panton 3 i 4 .. ali zato moze panton 1,,i pravljene letilice zžuradjenje…primer ..panton 3 nije mogao vise od 100met kao limitiran do 120 met…..price za decu prodavca,,uvoznika..skinuli limit i sta nista ..isto ..blokada ..a kako njihovi qvadovi .primer INSPIRE 1 MOZE DA PREMASI TAJ limit..neko tesko muvanje ..qvad obican kineski Tarantula x6 a panton 1 . bleda 350 qx ….olala odeeeee..navorucenije .ne kupovati jake maine kao dobre..uzeti nesto jeftinije i eto letenja..

  • Laki says:

    Koliko sam video, ceo centar Beograda je zabranjena zona leta, od Sajma do Pancevackog mosta. Zona je rastegnuta daleko uz bulevar, leva i desna obala save i same reke, Kalemegdan, Usce, Novi Beograd pa sve do iza centra Zemuna pa i leva borcanska strana Dunava.
    Da li to znači da za ceo Beograd nije ni moguće dobiti dozvolu? Ne znam kako je sa Novim Sadom i Petrovaradinom?
    Sada mi nije jasno kako onda ovih dana na televiziji gledam razne priloge i spotove gde se vide ovi delovi grada?
    Kakva dozvola je dobijena za sajam tehnike (pretpostavljam da zabrana leta ne vazi za zatvoren prostor, a šta je sa onih 30m?

  • Laki says:

    Videh sada ponovo liflet, pravilnik i zonu iznad Beograda. Ne znam da li je tako bilo od početka ili su nešto menjali. U pitanju je uslovno zabranjena zona LY R8 Beograd i boldovano je da je „letenje u ovoj zoni dozvoljeno“ u skladu sa clanom 7 naredbe o LY R 8…a koja opisuje izbacivanje sredstava u poljoprivredne svrhe (pretpostavljam zaprašivanje)
    Da li sam dobro shvatio da je generalno letenje ovom zonom dozvoljeno letenje BL, odnosno da je moguće dobiti dozvolu DCV, samo ne znam šta ćemo sa onih 500m od bilo čega i 30m od ljudi?

    Ima li negde mapa ili definicija reona dozvoljenog letenja, odnosno šta su rejoni III i IV?

    P.s. Izvinjavam se u prethodnom postu sam napisao da zona obuhvata sajam, ali nisam bio u pravu.

  • Nenad says:

    Molio bih tumacenje sledece odredbe posto mi nije jasna.
    Clan 2, tacka 6.
    operater bespilotnog vazduhoplova je svako fizičko ili pravno lice koje koristi ili namerava da koristi jedan ili više bespilotnih vazduhoplova ili sistema bespilotnih vazduhoplova;
    Moj komsija namerava da koristi bespilotni vazduhoplov, ali trenutno nema para da ga kupi. Shodno tacki 6. njega vec mozemo smatrati operaterom bespilotnog vazduhoplova posto postoji namera, zar ne?

    • Miroslav says:

      Tvoj komsija nema nemaru nego zelju. Kada bude posedovao drona i krene da leti to ce biti namera da upravlja bespilotnom letelicom.
      Pod namerom se smatra čin izlaska na teren i pripreme letelice za let. U tom trenutku operater ne upravlja dronom već ima nameru da koristi letelicu. Time se operateru stavlja odgovornost za eventualnu štetu prilikom priprema i pre nego što dron poleti (kada uključi motore a letelica je još uvek na zemlji) on pravno počinje da upravlja letelicom tek onog trenutka kada da gas i letelica poleti.
      Zamisli sledecu situaciju. Operater nije obezbedio prostor poletanja, ukljuci motore i u tom trenutku dete dotrci do letelice sa namerom da je uhvati, pipne ili sta god…..

  • Takić says:

    Lepo sam pročitao sve. A sta sa nama iz unutrasnjost. Ili mi nesmemo da imamo dron posto ne mozemo da idemo često na kalemegdan.A polaganje je posebna priča, i to se izgleda mora polagati u nekoj od Bgd institucija i sobzirom da nas opet svrstavaju u gradjane drugog reda (mozda neplacamo porez, ili nam je struja jeftinija nego uBgd-u) . i koliko se ja razumem ovde se neko pravi pametan baš kao u slučaju re-registracij eplina na kolima – dodju neki, otvore haubu, procitaju brojeve sa boca, prepisu iz garancije, obično samo znaju ćiricu latinicu mešaju, uzmu taksu u evrima 50e i izdaju ti neko papirče na kome piše DOZVOLA.

    • Vladan says:

      Čemu sad priča oko odnosa BG-unutrašnjost? MOžda sam propustio, ali nigde ništa nisam video što bi favolrizalo Beograđane u ovom pravilniku…ili je ovo samo još jedan od izliva kompleksa života van BGa…

      • office@rcshop.rs says:

        Mislim da se komentar odnosi na cinjanicu da se ispit polaze iskljucivo u prostorijama DCV, sto u neku ruku favorizuje one koji zive u BGDu.
        Ljudi koji utuju u BGD da bi polozili, moraju da late put do BGDa sto taksu za polaganje isita od 800 din moze da udesetostruci.

  • Stefan X says:

    Naprave ljudi dron, da narod u njemu uziva i da vidi svet iz nekog drugog ugla, a onda se pojavi jedan slepac, jedan debil, zbog kog ostali ljudi koji poseduju dron i kojima takve debilne stvari ne padaju na pamet, isprastaju i placaju koje kakve poreze dok drzava trlja ruke i uzima pare za svakakve gluposti. Nedavno sam kupio dron igracku 50m domet, ali ima kamericu od 2mps i ne mogu da vam opisem to uzivanje, a mogu da zamislim kakav je osecaj upravljati DJI phanton-om 4 ili DJI mavic-om. Stvarno smo jadni, i posle kukamo sto nas niko ne voli u svetu

  • Vladan says:

    Ljudi, ovde ima toliko fenomenalnih komentara i potpuno opravdanih, ali mi nije jasno zašto se toliko čudite svemu ovome…pa ovo je BRE, SRBIJA!
    Iako nemam veze sa modelarstvom, vidim da je najveća besmisliena muka upravo njima zadata ovim pravilnikom. strašno…

    Mi, kao kompanija koja se uspešno bavi marketingom i sarađuje sa velikim brojem klijenata, uglavnom velikih inostranih firmi, želimo da u sklopu svojih usluga organizacija promotivnih skupova, sajmova i događaja, ubacimo i mogućnost snimanja iz vazduha.
    Zamislite sad situaciju u kojoj tražimo od klijenata da nam aktivnost najavi mesec i po dana unapred, kako bi mi pribavili sve potrebne dozvole da obavimo let i snimanje od 5 min.
    Pa tako više puta nedeljno. I to još sve nosiš na šalter ko 70tih i 80tih komunističkih godina, ništa nema online…
    Nema od toga ništa…

    Ovakvim pravilnikom se privatnim kompanijama ograničava, zapravo onemogućava poslovanje, samim tim se demotivišu za ulaganja u ovu oblast, sprečava se otvaranje novih radnih mesta, itd, a i država ne ubire prihode od poreza za ove usluge i prodaje letelica..

    .

  • Nenad says:

    Da li neko ima informaciju u kojim je zemljama dozvoljen a u kojim zabranjen dron?
    Recimo hoću da nosim dron na Tajland i da li ga tamo mogu koristiti bez ovakvih silnih dozvola?
    I da li je neko imao iskustva sa nošenjem drona u avion ?

  • Dejan says:

    Ovo sa ovim malim dronovima mi lici kao da treba dozvola za deciji auto na akumulator ili na male metalne autice na bateriju. I ti deciji autici npr, pegperego nosi i do 50kg uz uspon do 20 posto. A i brzina mu nije mala pa ne daj boze da dete pregazi drugo dete njime. Ili mali autici od 30ak cm sa brushels motorima i lipol baterijama razviju i do 70ak i vise na sat pa ako udari dete drugo dete pri toj brzini zamislite sta biva. Tako i za ove male dronove koji su uglavnom od plastike i sem kamera tesko da mogu da nose neki ozbiljniji teret. A za sretu koju nanesu u vazduhu tesko da je veca od stete koju moze veca ptica da nanese. Ajde i da se razume da se ima uvid i da se zna gde je koja letilica al ovo kod nas je zalosno i komicno. A sa druge strane svrstavati dron od kiligram i dva kojui je predvidjen za snimanje i slikanje i druge bespilotne letilice ozbiljnih namena je smesno. Pa moze se bili sta preraditi ida bude opsno ubitacno i nepozeljno. Pa kolko ljudi i dece strada od struje iz stekera, pa ko odgovara eps ili proizvodjaci srekera kablova ili… bas je smesno i jadno ovo oko dronova. A slusam pricu insrruktora nekog oko onog drona sa zastavom na stadionu i da nije glupo i zalosno bilo bi smesno. Kaze dronom nije moglo da se upravlja van stadiona jer taj. Ne bi video dron. A covek nije cuo za navodjenje nekog sa terena. Prosto pozove bude. Na vezi ovaj dovede dron iznad stadiona visoko dok ga vidi a onda mu lepo govori covek sa rerena gde da vozi. Pogledajte i let pa ce da vam bude jasno. Uglavnom mi smo kao severna koreja. Uskoro ce i disanje ograniciti u nekim krajevima da se ne bi ugrozavali drugi zbog nedostatka kiseonika. Ima jos brdo gluposti al dzaba sve.

  • Alex says:

    Hahahhaah ko da vozis boing 747 a ne komad plastike od pola kile po meni ovi dronovi sto ih kupujemo po prodavnicama su sasvim bezopasni to samo ovde kod nas u nasoj Srbiji procedure procedure papiri za nizasta

  • Zoran says:

    Stvari koje treba hitno ispraviti izmenama pravilnika:
    – Dozvoliti let u rejonu 3
    (zasto? ne padaju bas dronovi sa neba tako lako, i da recimo nekim cudom padne dron nekome na krov, nece ostati rupa)
    – dozvoliti let nocu (FAA uvodi to)
    – dozvoliti let iznad ljudi (FAA uvodi to) – makar u rejonu 3, ne mora iznad grupe ljudi
    (zasto? vec objasnjeno)
    – dozvoliti let dalje od 500m, ili bar ko ima FPV 5.8ghz tj ukinuti to ogranicenje, ili ga bar povecati na 2-5km, line of sight za ostale ostavite ko nema tj ima samo rc
    (zasto? zato sto let na 300m i 3000m udaljenosti je potpuno isto, nista manje ili vise bezbedan)
    – ukinuti potrebu za alokaciju za svaki let, malo izmeniti, npr do 50m visine ne treba, a recimo u blizini nekih bitnih objekata, stvari od istorijskog znacaja i tome slicno da treba, za sve ostalo ne treba.
    (zasto? trebalo bi da je jasno zasto)
    -olaksati registraciju, omoguciti online placanje i popunjavanje forme sa osnovnim podacima o dronu, znaci samo osnovni podaci, nikakva uputstva i ostalo nisu potrebna. web aplikaciju napraviti tako da moze malo dete da popuni za 5min i registruje dron.
    -ukinuti potrebu da se ima uputstvo kod sebe, razumem sta ste hteli ali je totalno bezveze, nicemu ne doprinosi.

    To je najbitnije za sada. Mislim da je fer, stvari treba poboljsavati i pojednostavljivati, ne popravljati ono sto radi.
    Dozvolite ljudima da lete, nismo u nazi nemackoj.

  • Vojkan Nikolic says:

    Danas sam imao nameru da kupim DJI Mavic Air 2. Posle citanja Vasih komentara ODUSTAO SAM od kupovine. Shvatam nepismenost vlasti koja uredjuje ovu oblast, mada pre mislim da je to vise bezobrazluk iste. Prosto sticem utisak da sve ono sto je napredno, dobro , da mu nije mesto u Srbiji.Lakse je kupiti dron nego isti legalizovati i dobiti sve potrebne dozvole za njegovo upravljanje.
    Ima dosta dobrih predloga u komentarima. A da li je neko udruzenje uopste podnelo neki zahtev za izmenu zakona koji definise ovu oblast?

POŠALJITE VAŠ KOMENTAR